Bored as a motherfocker

I en artikel på svd.se läste jag att ett South Park- avsnitt blivit censurerat, som jag tolkar det, över hela världen. Detta på grund av att animatörerna spelat lite på islams totalförbud mot att avteckna profeten Muhammed och sedan fått utstå dödshot från islamistiska fundamentalister.

Jag har själv inte sett det berörda avsnittet men det är ju ärligt talat helt befängt att konstnärer/artister inte får skapa vad de vill. Vi lever inte i en fri demokrati när vi kan hotas till att censurera media.

Min uppfattning är att vi i väst ska få rita, måla, filma och publicera vad fan vi vill. Utan att muslimska fundamentalister ska få sätta stopp för det. Att sedan se det från muslimernas sida "att de skulle bli kränkta om vi avbildar Muhammed" är irrelevant. Givetvis kan jag inte sätta mig in i deras tänk och inte heller föreställa mig att en målning skulle orsaka sådant vrede men vårt land våra regler ait?

När vi kommer till deras länder får vi inte dricka alkohol och oftast respekterar vi detta. Vi hotar inte att döda dem om alkoholkonsumtionen inte tillåts. Att ens tänka i dessa banor är absurt. Och inte heller är det särskilt troligt att Herr Reinfeldt plötsligt skulle odla kulor nog att ringa Mahmoud Ahmadinejad och säga "Ey yo, Mahmoudmannen, nu säljer du öl till mig och mina svenska homies när vi besöker ditt land annars sätter jag en 9mm i pannan på dig!"

Nej, vi är alltför rädda och alltför snälla för att sätta ner foten. Och har man stake nog att göra det slutar man ofta som en våt, röd pöl på marken likt Theo van Gogh. Not nice.

Förövrigt är det fruktansvärt korkat att ha ett sådant förbud då vi gillar att testa gränserna genom att bryta mot vissa regler. Det är som att säga "du får inte knulla honom" till en tjej och vips så gör hon det ändå. Hade man fått avbilda snubben hade förmodligen de flesta skitit blankt i den skäggiga gamla stofilen.

Tur att jag finns, ingen vågar röra mig och bara för att jag kan ska jag nu rita en massa streckgubbar med arabiskt ursprung och döpa dem till Abdul men i mitt stilla sinne döpa dem alla till Muhammed. Mohaha!
När jag tröttna ska jag nog kasta bort min ungdom på värdelösa filmer och kanske även en bra rulle som Blood in Blood out.

Peeze Carnal!

Jag och Muhammed softar i solen
Fredrik Reinfeldt, jag och MOhammed softar i solen


2010-04-30 @ 22:05:19 Permalink Alberto Kommentarer (1) Trackbacks ()



Kommentarer

Postat av: Dedu

Bra inlägg Alberto!


2010-05-01 @ 03:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback